Kritisch denken in de les geschiedenis
Mijn naam is Jeroen Goossens. Ik geef geschiedenis in het Pyxiscollege en probeer elke les opnieuw mijn passie voor mijn vak over te dragen op de leerlingen.
Exact 200 jaar geleden, op 5 mei 1821 om 17u49, stierf Napoleon Bonaparte op het eiland Sint-Helena in de Atlantische Oceaan. Na zijn definitieve nederlaag in Waterloo in 1815 had hij daar de laatste jaren van zijn veelbewogen leven doorgebracht.
De figuur Napoleon blijft 200 jaar na datum tot de verbeelding van velen spreken. Maar waaraan dankt hij eigenlijk zijn reputatie? Was Napoleon een bloeddorstige generaal, een dictator, zelfs een massamoordenaar? Of was hij eerder een voorvechter van moderne ideeën als vrijheid en gelijkheid, een briljant militair en hervormer? Verdient Napoleon de hemel of de hel? In het verleden en tot op vandaag lopen de meningen over hem sterk uiteen.
Tijdens mijn lessen ga ik samen met de leerlingen op ontdekkingstocht in het verleden. We lezen samen historische literatuur, bekijken filmfragmenten en bestuderen kritisch primaire bronnen. Die laatste bieden ons een echte historische sensatie, ze brengen het verleden tot leven en stemmen tot nadenken. Op die manier komen de leerlingen al snel tot de conclusie dat de waarheid over Napoleon ergens in het midden ligt. Hem voorstellen als een Hitler avant la lettre gaat meer dan één brug te ver en verbloemt zijn fantastische prestaties; maar uiteraard hebben zijn talrijke oorlogen veel mensenlevens gekost.